Suojautuminen auringolta

Kevät on ihanaa aikaa, kun talven pimeyden jälkeen saamme nauttia taas auringosta! Aurinko on iholla kuitenkin kuin kaksiteräinen miekka: se vahvistaa ihoa sisältäpäin lisäämällä ihon D-vitamiinituotantoa, mutta samalla auringon ultraviolettisäteily on ihosyöpien ja ihon vanhenemisen tärkein aiheuttaja. Ihosyövistä jopa 95 % on jollain tavalla seuraamusta ihon altistumisesta auringolle.

Mitä korkeammalta aurinko paistaa sitä enemmän UV-säteilyä tulee maahan. Kansainvälinen UV-indeksi kuvaa auringon ultraviolettisäteilyn määrää puolen päivän aikaan. Jos indeksi on yli 3 on syytä suojata iho ja silmät. Suomessa indeksi vaihtelee keskitalven nollalukemasta kesän parhaimpien hellepäivien lukemiin 5-7. Ilmatieteen laitos tiedottaa Suomen ja maailmalla sijaitsevien eri kohteiden UV-indekseistä. UV-indeksitiedon voi tilata myös tekstiviestinä matkapuhelimeen.

Auringon UV-säteet muuttavat ihmisen iholla D-vitamiinin esiasteet sellaiseen muotoon, jota elimistö pystyy käyttämään hyväkseen. Tätä kautta D-vitamiinin saantiin runsaimman kesäauringon aikana riittää, että on auringossa kasvot ja kädet paljaina noin 10-15 minuutin ajan kerran kolmessa viikossa.

Auringosta maan pinnalle saapuvasta ultraviolettisäteilystä suurin osa on ns. UV-A-säteilyä ja vain pieni osa UV-B-säteilyä. Ihon palaminen johtuu suurimmaksi osaksi UV-B-säteistä. Aiemmin UV-A-säteitä on pidetty turvallisina ihmisen iholle, mutta viimeaikaisten tutkimusten perusteella myös UV-A-säteet voivat edistää ihosyövän syntyä. Vaaleaihoiset, punatukkaiset ja pisamaiset henkilöt ovat herkempiä palamaan auringossa. Jos iholla on runsaasti luomia on oltava erityisen varovainen liiallisen auringonoton suhteen. Lapsen ohuempi iho sietää aikuista huonommin auringon polttavia säteitä. Ihon toistuva palaminen nuoruudessa lisää ihosyövistä vaarallisimman eli melanooman riskiä.

Aurinko tekee hyvää ihmisen mielelle,mutta siitä kannattaa nauttia varoen ja vähitellen. Herkkien ihoalueiden suojaaminen vaatetuksella on hyvä keino välttää auringon polttavia säteitä. Markkinoilla on erityisesti UV-säteiltä suojaavia vaatteita, mutta esimerkiksi ohut puuvillapaitakin estää noin 90 % UV-säteistä. Lierihattua ja kunnollisia aurinkolaseja ei pidä myöskään unohtaa!

Iholle levitettävillä aurinkosuojavoiteilla voi täydentää vaatetuksella hankittua suojaa auringon haitallisia säteitä vastaan. Aurinkosuojavoidetta tulee levittää iholle reilu määrä noin puoli tuntia ennen aurinkoon menoa. Uusi kerros voidetta tulee lisätä vähintään 1-2 tunnin sisällä auringossa oleskeltaessa. Uinnin, saunomisen, hikoilun tai ihon pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen tulisi aina lisätä aurinkosuojavoidetta.

Aurinkosuojavoiteeksi kannattaa valita tuote, jonka suojakerroin on vähintään 30. Suojakerroin voi helposti tuudittaa väärään käsitykseen voiteen kyvystä estää auringon polttavien UV-B-säteiden vaikutusta. Harva käyttäjä nimittäin osaa laittaa iholleen niin paksua kerrosta voidetta kuin mitä voiteen valmistaja on suojakertoimen määritystesteissä käyttänyt.

Aurinko on kuin hyvä renki, joka tekee sopivasti annosteltuna hyvää elimistöllemme. Ei tehdä siitä itsellemme huonoa isäntää, vaan pidetään mielessä ihon ja silmien suojaus jokaisena aurinkoisena päivänä!

Lisätietoja aiheesta löytyy Syöpäjärjestöjen verkkosivuilta.